Hoe is uw pensioen beschermd?

Uw pensioen is belangrijk. Daarom zijn er in Nederland regels om uw pensioen te beschermen. Deze regels gelden voor alle pensioenuitvoerders.

Toezicht op uw pensioen

  • De Nederlandsche Bank (DNB) houdt in de gaten of uw pensioenuitvoerder financieel gezond is en genoeg geld heeft om pensioenen te kunnen betalen.
  • De Autoriteit Financiële Markten (AFM) controleert of u duidelijke en begrijpelijke informatie krijgt over uw pensioen, op het juiste moment.

Regels voor beleggen en kosten

Uw pensioenuitvoerder moet uw geld zorgvuldig beleggen en moet zijn best doen om een goed rendement te halen. De pensioenuitvoerder mag ook alleen redelijke kosten maken. De risico’s moeten worden opgevangen. Er kunnen bijvoorbeeld afspraken zijn om de tegenvallers te spreiden in de tijd.

Bescherming bij verandering van regels

Als de nieuwe regels gaan gelden voor uw pensioen, zijn er voorwaarden. Die zijn er om te zorgen dat de overstap zorgvuldig en zo eerlijk mogelijk gebeurt. Er wordt gekeken naar de belangen van alle groepen deelnemers. Zo mag er geen groot voor- of nadeel zijn voor één groep ten opzichte van andere groepen.

Uw rechten bij vragen of klachten

Krijgt u informatie waar u het niet mee eens bent?

  1. Stel uw vraag aan uw pensioenuitvoerder
    Heeft u een vraag over uw pensioen? Neem dan contact op met uw pensioenuitvoerder.
    Op de website van uw pensioenuitvoerder staat veel informatie. Daar kunt u ook inloggen op uw persoonlijke pensioenpagina. U kunt ook bellen of e-mailen. 
     
  2. Dien een klacht in als u er niet uitkomt
    Bent u het oneens met hoe er met uw pensioen wordt omgegaan? Of bent u niet goed geholpen? Dan kunt u een klacht indienen bij uw pensioenuitvoerder. Uw klacht moet serieus worden genomen. En u moet een duidelijk antwoord krijgen. Elke pensioenuitvoerder heeft een klachtenregeling. Die staat op de website.

    Let op: bij uw pensioenuitvoerder kunt u geen klacht indienen over de keuze die de vertegenwoordigers van de werkgevers en de werknemers of uw werkgever hebben gemaakt voor de pensioenregeling.
  3. Nog steeds geen oplossing? Ga naar geschilleninstantie
    Bent u het niet eens met het antwoord op uw klacht? Dan kunt u naar een geschilleninstantie. Dit is een onafhankelijke organisatie die klachten beoordeelt. Welke dat is, hangt af van waar u pensioen heeft. Het voorleggen van een klacht is gratis.

    Heeft u pensioen bij een pensioenfonds? Dan kunt u naar de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP).
    Heeft u pensioen bij een verzekeraar of premiepensioeninstelling? Dan kunt u naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

    Let op: u mag pas naar een geschilleninstantie als u eerst een klacht heeft ingediend bij uw pensioenuitvoerder.
  4. U kunt naar de rechter
    U kunt altijd naar de rechter stappen. U hoeft daarvoor niet eerst naar een geschilleninstantie te gaan. De rechter beoordeelt dan uw klacht. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Vaak is het verstandig om daarbij hulp te vragen van een jurist.